Hundrastgårdar

Det finns 16 hundrastgårdar runt om i kommunen där du kan släppa din hund fri att springa utan koppel.

En gräsyta inhägnad med staket som en hundrastgård.

Om du är nyfiken på var hundrastgårdarna finns, hittar du dem i kartan över hundrastgårdar. En beskrivning av varje hundrastgård finns längre ner på denna sida. Hundrastgårdarna skottas inte på vintern. På många andra platser behöver hunden vara kopplad, läs mer om regler för hundar.

Ordningsregler för hundrastgårdarna

• Du släpper din hund fri på eget ansvar.
  • Det är ägarens ansvar att se till att hunden inte gräver i hundrastgården.
  • Din hund ska vara frisk när ni besöker hundrastgården.
  • Plocka upp efter din hund och släng skräpet i papperskorgen eller ta med hem och släng i din soptunna.
  • Hundrastgården är till för alla hundar. Dela på tiden och respektera varandra när ni är där.

Kort beskrivning av Mölndals hundrastgårdar

Bifrost

I Bifrost finns en hundrastgård med två separerade ytor. Den ligger i Bifrostparken.

Karta Bifrostparken hundrastgård

En hundrastgård i Bifrost i Mölndal. Ett instängslat gräsområde, i bakgrunden syns hus.

Ekekullen

Ekekullen hundrastgård ligger i Lackarebäck, nära korsningen Järnvägsgatan och Gunnebogatan. Här finns 1 930 kvadratmeter yta där du kan rasta din hund. Hundrastgården är uppförd i samarbete med Samsas hunddagis. Närmaste hållplatser är Flöjelbergsgatan och Ekgatan.

Karta Ekekullen hundrastgård

En hundrastgård bestående av emn instängslad gräsyta i en grön lummig miljö.

Eklanda hundrastgård

I Eklanda finns en hundrastgård som är uppdelad i två separerade ytor. Det finns sittplatser för dig medan din hund leker.

Karta Eklanda hundrastgård

En hundrastgård i Eklanda.

Gastorp

Gastorp hundrastgård ligger precis norr om Skånhällaskolan i Lindome. Här finns en inhägnad yta på 280 kvadratmeter. Bredvid finns banor för boule och bänkar där du kan slå dig ner. Närmaste hållplats är Skånhällaskolan.

Karta till Gastorp hundrastgård

Hundrastgård i Gastorp i Lindome.

Gundefjällsgatan

Hundrastgården i Balltorp ligger på höger sida i kurvan av Gundefjällsgatan utanför bostadsbebyggelsen. Inhägnaden är ca 770 kvm och där finns bänkar och bord för husse och matte. Busshållplatser som ligger nära är Gundas gata och Blixås.

Karta Gundefjällsgatan hundrastgård

En hundrastgård som består av en gräsyta inhägnad av ett staket.

Heljeredsvägen

Vid Heljeredsvägen i västra Kållered finns en hundrastgård på 1430 kvm där hundar kan springa och nosa runt. Hundrastgården är uppdelad i en större och en mindre inhängnad. Närmaste hållplats är Kållered köpstad. Närmaste plats för bilparkering är på Ekenleden 11a, vid byggnaden som tidigare var Ekenskolan.

Karta Heljeredsvägen hundrastgård

En hundrastgård bestående av en inhägnad gräsyta i Heljered i Västra Kållered

Jungfruplatsen

Vid Jungfruplatsen, strax norr om Fässbergsskolan, finns en hundrastgård med två separerade ytor.

Karta Jungfruplatsen hundrastgård

En hundrastgård vid Jungfruplatsen i Mölndal.

Klockaregården

På Viktors väg finns Klockargården hundrastgård, ca 200 meter väster om Lindome kyrka.

Karta Klockaregården hundrastgård

En hundrastgård i Lindome

Lantbruksgatan

Lantbruksgatan hundrastgård ligger i Bifrostområdet, mellan Toltorpsgatan och Lantbruksgatan, nära Fässbergshemmet. Här finns inhägnad yta på 1 100 kvadrat­meter för hundarna att springa på. Närmaste hållplats är Fässbergshemmet.

Karta Lantbruksgatan hundrastgård

En hundrastgård i gröna omgivningar.

Lindome centrum - Tåbrovägen

Hundrastgården i Lindome centrum ligger i Lindome stadspark. Närmaste hållplats är Annebergsvägen.

Karta till Tåbrovägen hundrastgård

(Bild är på gång).

Livered i Kållered

I Livered, mitt emellan Ulla Lyckas väg och Högenvägen, finns en hundrastgård.

Karta Livered hundrastgård.

En hundrastgård i Livered. En stor gräsyta är omgärdad av stängsel.

Nedanvägsgatan

Hundrastgården ligger på Nedanvägsgatan i Åbyområdet. Här finns en inhägnad yta på 2 600 kvadratmeter med buskar och träd där hundarna kan springa och leka. Här finns också en mindre parkeringsplats där du kan ställa bilen. Du kan också ta bussen till Kallblodsgatan eller Ponnygatan.

Karta Nedanvägsgatan hundrastgård.

En hundrastgård på Nedanvägsgatan.

I Rävekärrsområdet hittar du din hundrastgård vid Rävekärrsgatan precis där vägen delar sig. Den har två stycken separerade gårdar. Närmaste hållplats är Rävekärrsgatan.

Karta Rävekärrsgatan hundrastgård.

En hundrastgård på en gräsyta.

Hundrastgården med sjöutsikt ligger nära Rådavägen på Stensjöpromenaden. Ytan för hundarna är ca 1200 kvm. Närmsta busshållplats är Tallkottegatan.

Karta Stensjön hundrastgård

Stensjöns hundrastgård, en hundgård inramad med stängsel i vacker gröna miljö.

Cirka en kilometer söder om Kållereds centrum finns en hundrastgård vid Stomvägen. Närmaste hållplats är Södra kyrkvägen. Det finns också en liten parkeringsplats där du kan ställa bilen.

Karta över Stomvägen hundrastgård

Stomvägens hundrastgård,

Krokslätt

Krokslätts hundrastgård är stängd tillsvidare på grund av föroreningar i marken. Besök någon av våra andra hundrastgårdar under tiden.

Relaterad information