Musik på vattnet

Sista lördagen i augusti varje år samlas publik i stora skaror med filt och picknickkorg vid Rådasjöns södra strand. Då är det dags för det årliga musikevenemanget Musik på vattnet!

Musik på vattnet 2016. Foto: Victoria Eriksson

På Rådasjöns flytande scen spelar ungdomarna i Kulturskolans Storband tillsammans med utvalda gästartister.

Årets gästartist

Vem som blir gästartist nästa gång berättar vi här så småningom.

Fyrverkerier och rodduppvisning

Musik på vattnet har ända sedan starten arrangerats i samarbete med Göteborgs fyrverkerifabrik som även i år står för ett specialkomponerat fyrverkeri till musiken. Fyrverkeriet är ett professionellt fyrverkeri som följer föreskrifterna för miljöpåverkan och är mindre ljudstarkt än till exempel påsksmällare och privata fyrverkeripjäser. Det pågår i 3 minuter och äger rum cirka klockan 21.

Mölndals roddklubb är som vanligt på plats och visar upp sina tävlingsbåtar på vattnet under evenemanget. Klubben säljer också fika på plats.

Evenemanget börjar klockan 20, sista lördagen i augusti. Fri entré, alla är välkomna!

Flytt vid regn

I händelse av regn kan evenemanget komma att flyttas till Fässbergssalen på Fiskargatan 4, då med begränsat antal publikplatser. Detta meddelas i så fall här senast klockan 16 på konsertdagen. Ibland räcker det med att det regnar under eftermiddagen för att vi ska behöva flytta in, även om prognosen är lovande för kvällen. Det beror på att vi behöver få tekniken på plats under eftermiddagen och det går inte vid ihållande regn.

Praktisk info

Vägbeskrivning

Ta gärna buss 753 till Gunnebo Park och gå den vackra, grönskande promenaden upp till Rådasjön. Avgiftsbelagd parkering finns vid badplatsen och vid Gunnebo Slott och trädgårdar.

Toaletter finns uppställda vid parkeringen.

OBS När evenemanget slutar kan det vara väldigt mörkt på den lilla stigen från stranden till parkeringen. Ta gärna med ficklampa så att du ser var du går och inte snubblar! Hörselskydd kan också vara bra att ha, inte minst för unga öron.

Film och foto

Under evenemanget kommer Mölndals stad att fotografera och filma. Bilder och filmklipp används för att informera om evenemanget och kan förekomma på hemsida, i sociala medier och tryckt material. Har du frågor om bildhanteringen kontakta kulturskolan@molndal.se.