Mötesplatser för språkträning och läxhjälp

I Mölndal finns det flera platser där du kan träna svenska, träffa nya vänner eller få läxhjälp. Det är gratis att delta. Tänk på att det kan vara uppehåll på helgdagar och lov.

En person i sjal i samtal med någon kameran inte ser. Bredvid personen en annan person.

Intresserad av att bli volontär? Ansök här!

Språkcafé Möllan

Alla är välkomna, också barn och unga! Det finns språkcafé, läxhjälp och aktiviteter för barn.

Tid: Torsdagar 17.00-19.00
Plats: Café Möllan. Göteborgsvägen 19
Hållplats: Mölndals innerstad

Fika med jobbsök

Här får du hjälp att söka jobb. Du kan också träna svenska och träffa nya människor. Alla är välkomna, vuxna, barn och unga!

Tid: Onsdagar 15.00-17.00
Plats: Mötesplats Åby, Katrinebergsgatan 6
Hållplats: Katrinebergsgatan

Bifrostkyrkans språkcafé

För dig som vill prata svenska, fika eller bara möta nya människor.

Tid: Måndagar 17.00-18.30
Plats: Lantbruksgatan 2, busshållplats Bifrost
Mer information: Bifrostkyrkans webbplats

Familjelördagar

Föreningen Support Group Network hjälper alla som är nya i Sverige. Till Familjelördagar är hela familjen välkomna! Lek och aktiviteter för små barn. Barn 9-18 år kan träna engelska, matematik, få läxhjälp på arabiska och lära sig att programmera en robot. Vuxna kan umgås och träna svenska.

Tid: Lördagar 14.30-18.30.
Plats: Mötesplats Åby, Katrinebergsgatan 6
Mer information: Support Group Mölndal på Facebook

Läxhjälp på Mölndals stadsbibliotek

Gratis läxhjälp med duktiga läxhjälpare från Röda korsets ungdomsförbund. Läxhjälpen är främst för ungdomar och unga vuxna, men alla är välkomna.

Tid: Tisdagar 17.00-19.00
Plats: Mölndals stadsbibliotek, Stora mötesrummet (plan 2)
Mer information: Mölndals stadsbiblioteks kalender
Digital läxhjälp: Röda korsets ungdomsförbunds webbplats

Mera svenska för dig 10-15 år

Är du mellan 10-15 år och nyanländ i Mölndal? Vill du lära dig svenska och träffa kompisar? Vi träffas en gång i veckan och pratar, lyssnar, läser och skriver tillsammans.

Tid: Tisdagar 15.45-16.45
Plats: Mölndals stadsbibliotek, Stora mötesrummet (plan 2)
Mer information: Mölndals stadsbiblioteks kalender

Svenska för föräldralediga med barn

Vill du träna svenska men är föräldraledig? Välkommen till Första förskolekontakten! Du kan komma hit med barn 0-6 år. Barnen kan leka och måla med en förskolelärare. Du kan träna svenska med en sfi-lärare. Du får information om samhället och hur förskolan i Sverige fungerar.

Tid: Torsdagar 13.00-15.00
Plats: Mötesplats Bifrost, Vetekornsgatan 2B (hållplats Vetekornsgatan)

Öppna förskolor

Du som förälder är välkommen till öppna förskolan med ditt barn. Här får barnet möjlighet att träffa andra barn, leka, måla och pyssla. Du som vuxen träffar andra föräldrar och du kan få information om det svenska samhället av oss som arbetar på öppna förskolan. Du kan bland annat få information om hur förskolan i Sverige fungerar.