Franklinselever i final i forsknings-SM

Elever från Franklins gymnasium har gjort starka intryck i semifinalerna av forsknings-SM för unga, som ägde rum förra veckan. Tolv elever deltog i tävlingen med sex spännande projekt, varav två prisades och ett tredje gick vidare till final.

Naeem Lababidi och Ebba Rüdel från Na21 kammade hem Publikens pris med sitt projekt om koffeins effekter på prestation.

Alva Saari och Matilda Ringh från Te21 fick Rotarys stipendium för deras forskning kring stadsplanering för att hantera extremt regn och översvämningar.

En verklig höjdpunkt var när Emelie Johansson och Nellie Olsson från Na21b gick vidare till finalen med sin undersökning om hur växter påverkas av halkbekämpningsmedel. Finalen äger rum i Stockholm den 8–11 april!

Framgångarna i unga forsknings-SM har blivit en del av en stolt tradition på skolan; under de senaste tre åren med avgångselever har 28 elever från Franklins gymnasium nått semifinal och fyra har tagit sig till finalen. Förra året gick Jessika Fröjmark hela vägen och tog en plats i det unga forskningslandslaget.

Våra elever på Franklins gymnasium har verkligen visat prov på imponerande vetenskapliga talanger genom sina framsteg i unga Forsknings-SM. Vi hejar stort på våra finalister och ser med spänning fram emot vad dessa begåvade unga forskare kommer att åstadkomma härnäst.