Ännu kortare kötider till kontaktcenter

Nu går det ännu snabbare att få hjälp när du kontaktar Mölndals stad. Det visar ny statistik från kontaktcenter.

2023 minskade den genomsnittliga svarstiden från 1 minut till 41 sekunder och allt fler får sina frågor besvarade redan i första kontakten med staden.

Det är glädjande att våra kommunvägledare kan lösa så många frågor direkt och att kötiden fortsätter att minska, säger John Tjernström, enhetschef på kontaktcenter.

Färre ringer in

Statistiken visar också att telefonsamtalen till kontaktcenter minskade med nästan 4000 samtal under 2023. En möjlig förklaring är stadens satsning på fler digitala tjänster och tydligare kommunikation.

Våra invånare blir alltmer digitala och kan lösa många ärenden själva med hjälp av e-tjänster. De kan också nå oss via andra kanaler, till exempel via vår chatt som vi startade förra året, säger John Tjernström.

Mölndal får högt betyg

Att invånarna uppskattar servicen de får visar sig tydligt i kontaktcenters användarenkäter. Kontaktcenter får höjt betyg jämfört med 2022, när det gäller enkelhet, svarstid och uppklarning. Samt ligger kvar på en fortsatt hög nivå i engagemang, generell nöjdhet och kunskap.

Nöjd kundindex (NKI)

2022 års siffror inom parentes. Maxbetyget är 5.

  • Svarstid 4,32 (4,27)
  • Uppklarning 4,06 (4,00)
  • Enkelhet 4,08 (4,01)
  • Engagemang 4,52 (4,57)
  • Generell nöjdhet 4,37 (4,37)
  • Kunskap 4,35 (4,36)

Det är roligt att se att vårt långsiktiga arbete med tillgänglighet och enkelhet gett resultat. Att invånarna upplever att det blivit enklare att få sina frågor lösta i kontaktcenter är ett kvitto på att vi är på rätt väg, avslutar John Tjernström.

Kontakt

Dela på:

Senast uppdaterad