Mölndal toppar listan: Gymnasieansökningarna ökar mest i regionen

Mölndal leder vägen inom regionen i en nyligen släppt rapport från Göteborgsregionen gymnasieantagning för februari 2024. Rapporten visar en ökning på hela 17 procentenheter i antal behöriga förstahandsvalsökande  per gymnasiekommun i relation till antal platser – den största uppgången i hela regionen.

Mölndal lockar fler förstahandssökande än någonsin till sina nationella program, vilket inte bara visar att staden är i framkant när det gäller utbildning, utan också att Mölndal blivit en alltmer eftertraktad plats att studera på. Denna ökning är särskilt noterbar mot bakgrund av att det totala antalet sökande till gymnasieskolor inom regionen bara ökade marginellt, vilket gör Mölndals framsteg ännu mer utmärkande.

Totalt antal sökande inom Göteborgsregionen var 12 772 elever, en liten ökning från föregående års 12 473 elever. Dessutom har söktrycket – det vill säga hur många som söker jämfört med hur många platser som finns – hållits stabilt på 77% i hela regionen de senaste åren.

Både Franklins gymnasium och Krokslättsgymnasiet noterade sitt högsta totala sökantal någonsin och rekord för flertalet av sina program.

Vi är extra stolta över att vårt Teknikprogram på Franklins gymnasium har högsta söksiffran någonsin trots att intresset för teknikprogrammet minskat betydligt i övriga regionen – säger rektor Maria Solérius på Franklins gymnasium.

Med senaste nyheten att Mölndals stad öppnar sin nya gymnasieskola, Andénska gymnasiet, med inriktning på ekonomi och samhällsvetenskap till hösten 2025, ser vi fram emot att fortsätta satsa på utbildning för att möta framtidens utmaningar och möjligheter.