Kultur i skolan – lotteri eller garanti?

Hur skapar vi likvärdighet när det gäller barns rätt till kultur i skolan? Det är frågan som kommer besvaras när Mölndals stad och Västra Götalandsregionen bjuder in till en nationell konferens på Fässbergsskolan den 11-12 april.

Syftet med den kostnadsfria konferensen är att skapa en gemensam arena för skola och kultur att samarbeta kring barns rätt till konst, kultur och eget skapande i skolan.

Som det ser ut idag har inte alla barn likvärdiga möjligheter att ta del av kultur i skolan. Det är snarare lotteri än garanti som avgör om eleverna får möta kultur och eget skapande eller inte och det behöver vi ändra på tillsammans, säger Sara Sivre, kultursamordnare barn och unga i Mölndals stad.

Det händer under konferensen

Konferensen är en arbetskonferens där deltagarna tillsammans arbetar med frågorna Var står vi? Vart vill vi? Hur gör vi?

Fyra olika kommuner; Luleå, Simrishamn, Malmö och Mölndal berättar hur de gjort rent konkret för att få till sina versioner på kulturgarantier i fördjupande kortseminarier.

Några av de medverkande på scenen i Fässbergsaulan är:

• Amanda Lind, ordförande i riksdagens kulturutskott
  • Lars Strannegård, professor i företagsekonomi och rektor för Handelshögskolan i Stockholm
  • Jimmy Rotherham, pedagog och musiker som tog en av Englands sämsta skolor och förvandlade den till en av landets bästa.
  • Och många fler.

Hela programmet och alla talare.

Moderator för hela konferensen är Parisa Amiri, programledare, journalist och kulturexpert.

Parisa Amiri och Amanda Lind

Parisa Amiri och Amanda Lind medverkar på konferensen Kultur i skolan - lotteri eller garanti?

Vem kan komma på konferensen?

Konferensen vänder sig till dig som verkar på beslutsnivå som politiker eller tjänsteperson inom grundskola och kultur kommunalt, regionalt och statligt. Exempelvis är du:

• Skolchef, utbildningschef eller rektor.
  • Kulturchef.
  • Utvecklingsledare.
  • Politiker i kulturnämnd.
  • Politiker i utbildningsnämnd.
  • Arbetar på en myndighet med uppdrag kring skola och kultur.
  • Intresseorganisation som driver frågorna nationellt och centralt.

Kroka arm med en kollega

Förhoppningen är att skola och kultur ska kroka arm kring barns rätt till kultur i skolan. När du anmäler dig till konferensen, ta gärna med dig din kollega på motsvarande nivå inom skola eller kultur.

Se vilka politiker och tjänstepersoner i Mölndals stad och VGR som krokar arm.

Kulturgaranti för alla barn och elever i Mölndal

I Mölndals stad säkerställer vi våra barn och elevers rätt till kultur genom kulturgarantin. Kulturgarantin innebär att alla elever i Mölndal får minst en professionell kulturupplevelse per läsår i våra kommunala förskolor och grundskolor från det att barnet är fyra år.

Kulturupplevelserna ser olika ut för varje årskull, det kan till exempel vara att bygga sitt eget tumpiano, författarsamtal på biblioteket, teaterföreställning eller dans. Programmet för kulturgarantin har tagits fram i samarbete med pedagoger och elever utifrån förskolans och skolans läroplaner.

Sara Sivre
Kultursamordnare barn och unga