Vykort ska locka fler att bli familjehem

Många vuxna som bor i Mölndal kommer i dagarna att få ett vykort från stadens familjehemssekreterare. Syftet är att väcka intresse för uppdraget som familjehem.

Maria Trygg, enhetschef, och Cecilia Norlin, familjehemssekreterare.

”Stör du dig på detta? Kontakta inte oss!” – så står det på framsidan av det vykort som i dagarna delas ut till över 7500 hushåll i Mölndal. Det är kanske ett lite förvånande budskap, men det står också ”Vänd och läs mer!”. Och bakom nämnda formuleringar syns ett foto som låter oss titta in i en ganska stökig hall, där en hög med skor och annat ligger precis innanför dörröppningen.

Vi hoppas att mottagarna hajjar till och blir nyfikna, så att de vänder och läser det som står på baksidan också!

Det säger Cecilia Norlin, familjehemssekreterare, som även förklarar varför vykortet alls skickas ut:

Vi söker alltid nya familjehem och vi tror att det finns jättemånga Mölndalsbor som skulle vara jättebra familjehem men som kanske inte kommit på tanken än, eller som funderat över detta tidigare men inte kommit sig för att ta steget.

Ett krävande uppdrag som ger mycket tillbaka

Arbetet med att rekrytera nya familjehem pågår ständigt på olika sätt och i olika kanaler, exempelvis i sociala medier. Att skicka ut ett vykort utgör ett nytt grepp och dessutom provar alltså Cecilia och kollegorna att använda humor för att väcka intresse.

Det finns dock ett allvar i det till synes humoristiska anslaget:

Vi vet från våra nuvarande familjehem att uppdraget är väldigt givande och att man får mycket tillbaka. Men som familjehem behöver man även vara beredd på att det ibland kan vara svårt och utmanande. Man behöver ha tålamod och ett engagemang utöver det vanliga. Detta har vi velat skildra på ett symboliskt sätt genom den stökiga hallen på fotot.

Hon betonar att familjehem får handledning och stöd i sitt viktiga uppdrag. Familjehemmen rustas inför uppdraget genom den gedigna utredning som genomförs före godkännandet och genom en särskild utbildning, och får sedan stöd längs vägen. Ett projekt har även startats som innebär att nya familjehem kan få stöd av ett erfaret familjehem, och att man får träffa andra familjehem i ett nätverk. Dessutom erbjuds föreläsningar och andra aktiviteter.

Matchningen är viktig

Innan ett barn placeras i ett specifikt familjehem görs en noggrann matchning, så att barnet eller tonåringen kommer till ett familjehem som passar för just hen.

Det finns inga särskilda krav på hur du ska bo eller vad du ska jobba med för att kunna bli familjehem – det viktiga är att du är en trygg vuxen med en stabil tillvaro. Du kan vara ensamstående eller så kan ni vara två vuxna. Och så behöver det finnas ett eget rum åt barnet eller tonåringen.

Nyfiken? Gör en intresseanmälan!

Cecilia uppmanar alla som är nyfikna på uppdraget att höra av sig:

Om du tror att detta kan vara någonting för dig men är osäker – hör av dig! Vi svarar gärna på dina frågor och eventuella farhågor. En intresseanmälan via e-tjänsten är inte bindande utan innebär att du signalerar att du är nyfiken på uppdraget. Vi hör av oss till dig för att ha en dialog.