Skolförlagd eller lärling?

När du ska välja yrkesutbildning ska du inte bara välja program. Du behöver också fundera över vilken utbildningsform som passar dig bäst, skolförlagd eller lärling.

Skillnaden mellan utbildningsformerna är framförallt hur din arbetsplatsförlagda praktik är upplagd (APL), samt hur mycket du är ute i arbetslivet under din utbildning.

Både yrkesexamen och högskolebehörighet

Båda utbildningsformerna leder till en yrkesexamen. De kan också leda till grundläggande högskolebehörighet beroende på vilka kurser du väljer att läsa.

Elever applåderar åt läraren i klassrummet

Skolförlagd utbildning - yrkesämnen i skolan

På den skolförlagda utbildningen läser du yrkesämnena i skolan tillsammans med din lärare och dina klasskamrater. För att testa dina kunskaper och se hur det går till i verkligheten gör du sedan APL (praktik). Oftast gör du 15-16 veckors APL under din utbildning. Ibland gör du också fältstudier för att lära känna din praktikplats innan det är dags för din APL. Den skolförlagda utbildningen kallas ibland för traditionell yrkesutbildning.

Läs som skolförlagd:

• Barn och fritid
  • El och energi - NYTT!
  • Försäljning och service
  • Vård och omsorg

Lärlingsutbildning - yrkesämnen i arbetslivet

Lärlingsutbildningen passar framförallt dig som föredrar att arbeta praktiskt och på egen hand. Som lärling har du betydligt mer APL än på den skolförlagda utbildningen. Du är på en eller flera arbetsplatser minst halva din studietid. Där lär du dig i princip alla yrkesämnen. I skolan läser du enbart svenska, engelska, matematik och de andra gymnasiegemensamma ämnena.

Läs som lärling:

• Barn och fritid
  • Bygg och anläggning
  • El och energi
  • Försäljning och service
  • Restaurang och livsmedel
  • Vård och omsorg
Elev med Sverigetröja står bland kläderna i en sportbutik och tittar in i kameran

Så går det till som lärling på arbetsplatsen

Som lärling får du en utbildad handledare på din arbetsplats. Handledaren lär dig det mesta som ingår i yrkesämnena. Din yrkeslärare från skolan har tät kontakt med din handledare och får på så sätt reda på hur det går för dig på din praktik. Med jämna mellanrum träffas du, din handledare och din lärare på arbetsplatsen och följer upp din utveckling. Din handledare är med vid bedömning av dina yrkeskunskaper, men det är yrkesläraren som sätter betyg. Som lärling kan du få 1000 kr extra per månad från CSN – en så kallad lärlingsersättning för resor och mat.

Så kan dina tre år som lärling se ut

År 1: Vi börjar med sociala aktiviteter så att du lär känna dina nya klasskamrater. Genom grundläggande arbetsmiljökunskap förbereder du dig för kommande APL. Du lär dig om lyftteknik, hjärt- och lungräddning eller annat som kan vara viktigt på en arbetsplats. Du går i skolan tre dagar per vecka och är på din arbetsplats två dagar per vecka.

År 2 och 3: Du går i skolan två dagar per vecka och är på din arbetsplats tre dagar per vecka. Du som vill få grundläggande högskolebehörighet väljer att läsa lite mer svenska och engelska utöver de gymnasiegemensamma ämnena.

Är du intresserad av att starta eget företag?

Du vet väl att vi ger dig möjlighet att driva ett UF-företag (ung företagsamhet) under ett år, tillsammans med dina klasskamrater i kursen entreprenörskap? Du kan läsa kursen oavsett vilken skolform du väljer.

Vi kan hjälpa dig hitta din drömpraktik!

Har du egna tankar om vad vill jobba med? Vet du var vill praktisera? Vi kan hjälpa dig att kontakta de företag och verksamheter du tänker på. Det är viktigt att yrket finns inom de utbildningar vi bedriver på Krokslättsgymnasiet.

Film: Vad innebär det att läsa som lärling?

Två av våra lärlingselever visar runt på sin APL-plats och berättar. Se filmen i sin helhet eller hoppa till det avsnitt som du är mest intresserad av!

• 0:25) Vad innebär det att läsa som lärling?
  • 0:42) Vad är det bästa att göra mycket APL/praktik?
  • 1:18) Måste man vara på ett speciellt sätt för att trivas som lärling?
  • 1:58) Finns det några nackdelar?
  • 2:34) Hur funkar det på arbetsplatsen?
  • 3:22) När träffar du din lärare?
  • 3:40) Hur följer läraren upp så att eleverna lär sig det som de ska?
  • 4:22) Hur är det att gå i en lärlingsklass med blandade program?
  • 4.54) Vad är ett trepartssamtal?
  • 5:28) Vad är roligast?
  • 6:22) Tips åt dig som funderar på att läsa som lärling

Jag gillar mindre skolor och trivs bra på Krokslättsgymnasiet. Det är skönt att alla lärare känner igen en när man går i korridorerna. Det bästa med skolan är att elever och lärare får en riktigt nära relation.

Amanda, 2021

Jag valde Krokslättsgymnasiet för jag var nyfiken på den nya lärlingsutbildningen.

Det är verkligen roligt att variera skola och jobb. Man får in en fot i vuxenlivet.

Elin, 2021

Det här är en skola med framförallt yrkesförberedande program, vilket passar mig. Att du både kan ha praktik och vara i skolan tycker jag är bra. Du får inblick i ditt kommande yrke och en värdefull och lärorik tid i skolan.

Jakob, 2021

Jag valde Krokslättsgymnasiets lärlingsprogram då man går lite i skolan och jobbar mycket praktiskt. Det passar mig bäst!

Saga, 2021

Min tid på Krokslättsgymnasiet är underbar! Våra lärare är enormt engagerade, både i vårt arbete och i vår utbildning. Här finns verkligen bra förutsättningar för var och en. Arbetsmiljön är både trygg och lärorik.

Alice, 2021