Sju sköna tips inför gymnasievalet

Snårigt i gymnasiedjungeln? Låt vår grymma SYV Caroline bjuda dig på sju sköna tips inför gymnasievalet.

1. Till att börja med. Tänk på att detta val inte handlar om hela din framtid. Det här gäller din gymnasietid och vad du vill få ut av den.
  2. Fundera över dina intressen. Vad är du bra på? Vad får dig att må bra och känna dig nöjd? Vad är viktigt för dig och varför?
  3. Utforska vad som finns runt dig. Vilka yrken och utbildningar finns och vad verkar kul? Sortera all information. Känn efter och försök att fokusera på här och nu.
  4. Att välja en utbildning som du tycker är intressant kommer underlätta väldigt mycket. Så våga välja utifrån dig själv och det du tror på! Det här är dina tre år och de ska bli så bra som möjligt, för just dig.
  5. Tänk på att alla gymnasieutbildningar kan ge dig högskolebehörighet, även yrkesprogrammen. Det gäller även om du läser som lärling och är halva skoltiden i arbetslivet.
  6. Börjar du få en känsla av vad du vill läsa? Bra! Då är det dags att fundera över skolan. En liten skola är ofta mer personlig och där försvinner du inte i mängden. En stor skola kan ha fler valmöjligheter. Återigen, vad passar dig? I vilka miljöer trivs du bäst?
  7. Sist men kanske viktigast av allt... Gå på så många Öppna hus som du kan. Se skolan och prata med lärare och elever.

Ett stort varmt lycka till med ditt gymnasieval!

Hälsningar Caroline Acson,
Studie- och yrkesvägledare, Krokslättsgymnasiet