Distansutbildning

EN kvinna sitter vid ett bord med en laptop.

Distansstudier innebär att du studerar självständigt enligt en planering som du får av din skola. För att se vår kurskatalog klickar du på länken ovan.

Under din utbildning har du kontakt med lärare via en webbaserad lärplattform och eventuellt telefon. Det är därför viktigt att du har god studie- och datorvana.

Eftersom vi sett en ökad efterfrågan på distanskurser kommer det från och med januari 2023 finnas några kurser hos Campus Mölndal som erbjuds som distanskurs. Dessa kurser startar i januari, mars, augusti och oktober och kan läsas på 10 veckor (50% studietakt) eller 20 veckor (25% studietakt).

För att kunna erbjuda ett stort utbud av kurser har vi hjälp av Hermods där du kan läsa ett stort antal kurser via deras lärplattform Novo. Kursernas obligatoriska moment och prov sker alltid på plats hos Hermods i deras utbildningslokaler i Göteborg.

Ansökan

Du når vår webbansökan via Campus Mölndals kurskatalog. Där skapar du ett eget studerandekonto, bifogar betyg, ansöker och följer vad som händer med ansökan.

Studietakt

När du läser en distansutbildning hos Hermods kan du själv välja studietakt:

100% Heltidsstudier krävs minst 20 poäng per vecka under studieperioden.

75% Deltidsstudier kräver minst 15 poäng per vecka under studieperioden.

50% Deltidsstudier kräver minst 10 poäng per vecka under studieperioden.

25% Deltidsstudier kräver minst 5 poäng per vecka under studieperioden.

Behöver du hjälp att byta ut en eller flera kurser? Då kan du kontakta studie- och yrkesvägledningen.

Viktig information

Var noga med att avsätta gott om tid för dina studier. Distanskurser innebär lika mycket arbete som andra studieformer, exempelvis dagskurser.

Läser du en kurs där arbetsplatsförlagt lärande (APL) ingår, sker APL på heltid även om du läser med en lägre studietakt.

För att delta i obligatoriska moment, prov och APL kan det vara nödvändigt att söka ledigt från ditt arbete.

Du kommer först få ett antagningsbesked från Campus Mölndal och sedan får du en kallelse till kursstart via mejl från Hermods en vecka innan kursstart.

Är du inte folkbokförd i Mölndal?

Är du inte folkbokförd i Mölndal stad eller i en GR-kommun är det viktigt att du först kontaktar vuxenutbildningen i din hemkommun för att se om de kommer bevilja studier på annan ort.

Utbildningen är kostnadsfri men läromedel bekostas av dig som elev och tillgång till egen dator är en förutsättning för att studera på distans.

För att få mer information om kurslitteratur och läromedel kan du besöka Hermods hemsida.

Kurslitteratur för grundläggande och gymnasiala kurser hos Campus Mölndal hittar du under Dina studier.

Att tänka på vid ansökan

Välj alltid en måndag för kursstart.

Den vecka du skickar in din ansökan räknas som vecka 1 (måndag-söndag). Om din ansökan är komplett kan du starta din kurs måndagen den femte veckan. Det betyder:

• Vecka 1: Du skickar in din ansökan
  • Vecka 2-4: Vi handlägger din ansökan
  • Vecka 5: Du har din kursstart på måndagen

Din kallelse till kursstart skickas via mejl från Hermods ca en vecka innan kursstart. Det är därför viktigt att du kontrollerar din mejladress i din ansökan så att den är korrekt.

Tänk på att du enbart kan söka kurser som löper 20 veckor framåt i tiden från ditt önskade startdatum. Det innebär att du som mest kan söka fyra efterföljande kurser på 100 poäng. Detta motsvarar 20 veckors heltidsstudier.

Behöver du läsa ytterligare kurser efter 20 veckor är det viktigt att komma ihåg att söka dessa senast fem veckor innan du önskar starta din nya kurs.

Har du inte fått någon kallelse eller har frågor om kursen vänder du dig till Hermods kundtjänst.

Har du blivit antagen och har frågor kan du kontakta Hermods kundtjänst.

Telefon: 010–142 10 00

E-post: studerandeservice@hermods.se

Om du behöver studie-och yrkesvägledning för distansstudier kan du kontakta:

• Vägledning & Kompetens Mölndal Brogatan 9, 431 30 Mölndal Telefontider Måndag - torsdag 11.00 - 12.00, Drop-in tisdag 14.0 - 16.30, Brogatan 9 031-315 10 14 VKM@molndal.se
Publicerad: 2022-05-30
Senast uppdaterad: 2023-03-10